Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

 

Temat 4. Turystyka na świecie.

Termin turystyka  wykształcił się w Anglii w XVIII wieku, określano nim podróże na kontynent europejski, głównie w celu uzupełnienia edukacji. Współcześnie turystyka  jest to całość zjawisk i stosunków dotyczących podróży i krótkotrwałych pobytów poza miejscem stałego zamieszkania, których celem nie jest praca zarobkowa.

Rekreacja (od łac. recreo - odnowić, ożywić) - odnawianie sił fizycznych i psychicznych człowieka za pomocą rozmaitych form aktywności umysłowej lub fizycznej, ale innych niż wynikające z obowiązków codziennego życia.

Walory turystyczne stanowią specyficzne cechy i elementy środowiska przyrodniczego oraz przejawy działalności człowieka, które są przedmiotem zainteresowań turystów.

Podziały turystyki ze względu na:
1. cel podróży lub motyw wyjazdu

  • krajoznawcza
  • sportowa
  • wypoczynkowa
  • lecznicza
  • agroturystyka
  • biznesowa
  • kongresowa i konferencyjna
  • religijno-pielgrzymkowa (pątnicza)
  • kulturowa
  • rozrywkowa
  • edukacyjna
  • motywacyjna
  • etniczna
  • alternatywna
  • kosmiczna

2. listy uczestników

  • indywidualna
  • grupowa

3. czasu pobytu

  • krótkoterminowa
  • długoterminowa

4. rodzaj zakwaterowania

  • kempingowa
  • hotelowa

5. okres wyjazdu

  • urlopowa
  • wakacyjna (letnia lub zimowa)
  • weekendowa
  • świąteczna

6. środek lokomocji

  • kolejowa
  • lotnicza
  • wodna
  • drogowa

7. zasięg geograficzny

  • krajowa
  • międzynarodowa

Atrakcyjność turystyczna – występowanie pewnej cechy charakterystycznej przyciągającej turystów na pewne tereny i pewne obszary dzięki wyjątkowym cechą przyrodniczym lub pozaprzyrodniczym. Na atrakcyjność turystyczną składają się:

1. walory turystyczne

      • wypoczynkowe
      • specjalistyczne
      • krajoznawcze
        - przyrodnicze
        - pozaprzyrodnicze (antropogeniczne)

2. dostępność komunikacyjna

3. infrastruktura turystyczna

  • baza noclegowa
  • baza gastronomiczna
  • baza komunikacyjna
  • baza towarzysząca

4. sytuacja polityczna i gospodarcza regionu

Czynniki wpływające na rozwój turystyki:

  • wydłużenie czasu wolnego od pracy, związane z postępem technologicznym
  • skrócenie czasu podróży
  • wzrost zamożności społeczeństw
  • intensywne procesy industrializacyjne i urbanizacyjne
  • stabilizacja polityczna na świecie
  • wydłużenie czasu życia mieszkańców krajów wysoko rozwiniętych
  • intensywne kampanie reklamowe obszarów i biur turystycznych
  • zróżnicowana oferta turystyczna
  • wzrost wykształcenia i zainteresowania poznawaniem świata

Skutki turystyki:

  • wzrastający dochód z turystyki
  • tworzenie nowych miejsc pracy i podnoszenie poziomu życia mieszkańców
  • wpływa na rozwój innych gałęzi gospodarki oraz usług
  • dostarcza wpływy dewizowe - równoważy bilans płatniczy lub zmniejsza ujemny bilans finansowy kraju
  • poprzez popieranie agroturystyki - stwarza dodatkowe źródła dochodów ludności wiejskiej, zmniejsza bezrobocia, stabilizuje i zatrzymuje młodych ludzi w gospodarstwach rolnych, podnosi poziom higieny i kultury życia na wsi
  • umożliwia poznanie innych kultur
  • nadmiernie uzależnia pod względem ekonomicznym w stosunku do koncernów międzynarodowych
  • powoduje liczne przemiany na tle społecznym - transformacja głównych źródeł utrzymania z rolnictwa czy rybactwa na usługi
  • powoduje komercjalizację kultury, sztuki i rzemiosła regionalnego
  • przyczynia się do zaniku lokalnych obyczajów
  • wpływa na nasilenie się narkomani, przestępczości, prostytucji i alkoholizmu
  • zwiększa możliwość rozprzestrzeniania się chorób
  • negatywnie wpływa na środowiska, np. zaśmiecanie terenu, hałas, degradacja roślinności
  • wzrasta wrażliwość gospodarki na wahania liczby odwiedzających (szczególnie w krajach monokultury turystycznej)

UNWTO (Światowa Organizacja Turystyki, United Nations World Tourism Organization) – jest to organizacja zajmująca się kwestiami związanymi z turystyką, m.in. statystykami ruchu turystycznego. Obecnie w świecie spotkać można ustanowionych 6 umownych obszarów turystycznych:

  1. Europy
  2. Ameryki Północnej i Środkowej
  3. Afryki
  4. Bliskiego Wschodu
  5. Azji Południowej
  6. Azji Wschodniej
  7. Regionu Oceanu Spokojnego

Główne kierunki ruchu turystycznego na świecie


Pozycja
(2007)

Państwo

Zagraniczne
przyjazdy
turystyczne
(2007)

1

Francja

81.9 mln

2

Hiszpania

59.2 mln

3

Stany Zjednoczone

56.0 mln

4

Chiny

54.7 mln

5

Włochy

43.7 mln

6

Wielka Brytania

30.7 mln

7

Niemcy

24.4 mln

8

Ukraina

23.1 mln

9

Turcja

22.2 mln

10

Meksyk

21.4 mln

17

Polska

15.0 mln