Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

 

Temat 1. Rozwój usług na świecie.

Usługi jest to trzeci dział gospodarki związany z podejmowaniem czynności, których nie wytwarza się dóbr materialnych, lecz wykonuje się czynności mające charakter świadczeń jednych osób na rzecz drugich.

Podział usług wg Europejskiej Klasyfikacji Działalności:

1.Usługi dla konsumentów:

    • materialne
      • handel i naprawy
      • hotele i restauracje
      • transport pasażerski i łączność
      • usługi osobiste
      • działalność komunalna
    • niematerialne
      • edukacja
      • ochrona zdrowia i opieka społeczna
      • działalność związana z rekreacją, kulturą i sportem

      2. Usługi dla producentów i biznesu:

    • transport i gospodarka magazynowa
    • pośrednictwo finansowe
    • obsługa nieruchomości
    • wynajem maszyn i sprzętu
    • informatyka i działalność pokrewna
    • prowadzenie prac badawczo-rozwojowych
    • pozostała działalność związana z prowadzeniem biznesu

    3. Usługi ogólnospołeczne:

    • administracja publiczna i obrona narodowa
    • działalność organizacji członkowskich
    • organizacje i zespoły narodowe

Na rozwój usług wpływa szereg czynników, do najważniejszych należą:

  • poziom rozwoju społeczno-gospodarczego państwa
  • poziomu automatyzacji przemysłu i mechanizacji rolnictwa
  • postępujący proces globalizacji
  • wzrost wykształcenia społeczeństwa
  • rynku pracy
  • rozwój marketingu i reklamy
  • liberalna polityka państwa
  • rosnące potrzeby mieszkańców postępujące wraz z bogaceniem się społeczeństwa
  • wzrost mobilności ludzi

Funkcje sektora usług:

  • Funkcje gospodarcze
  • Funkcje obsługi procesów wytwórczych polegające na wytwarzaniu dóbr materialnych. Funkcje te spełnia głównie transport, łączność, handel, finanse i ubezpieczenia.
  • Funkcje bytowe związane z zaspokajaniem różnych potrzeb bytowych ludności poprzez rozwój takich dziedzin działalności usługowej, jak gospodarka komunalna i mieszkaniowa, handel, transport, łączność i usługi osobiste.
  • Funkcje socjalne, do których zalicza sie usługi związane z opieką społeczną, ochroną zdrowia czy kulturą fizyczną.
  • Funkcje oświatowe i kulturalne.
  • Funkcje naukowo-badawcze.
  • Funkcje administracyjne.
  • Funkcje pozagospodarcze

Poziom rozwoju usług w krajach o różnym stopniu rozwoju spółeczno-gospodarczego:Kraje słabo rozwinięte (kraje przedindustrialne)

  • zatrudnienie w usługach wynosi od 10 do 20%
  • niski udział usług w tworzeniu PKB (poniżej 30%) – np. Angola, Myanmar, Papua – Nowa Gwinea, Nigeria
  • w sektorze usług dominują usługi o zasięgu lokalnym (np. handel, podstawowa opieka zdrowotna, szkolnictwo najniższego szczebla)
  • wyjątkiem są kraje „monokultury turystycznej” (rozwijające tylko ten rodzaj usług) – w tych krajach usługi mają duży udział w tworzeniu PKB – ok. 50 – 70 % (np. Egipt, Tunezja)

Kraje rozwijające się (kraje industrialne)

  • zatrudnienie w usługach od 20 do 60%
  • udział usług w tworzeniu PKB 30-60%
  • duża dynamika rozwoju usług związana z rozwojem przemysłu, w wyniku tego wzrasta znaczenie: szkolnictwa, usług bankowych, marketingu, obsługi przedsiębiorstw i usług transportowych
  • dynamiczny rozwój handlu zaspokajający potrzeby społeczeństwa

Kraje wysoko rozwinięte (kraje postindustrialne)

  • zatrudnienie w usługach powyżej 60%
  • usługi dostarczają powyżej 60% PKB
  • rozwija się na dużą skalę szkolnictwo, szczególnie wyższe i instytuty naukowo-badawcze
  • usługi silnie wyspecjalizowane dla firm i biznesu (np. finanse, bankowość, marketing, reklama, usługi teleinformatyczne)
  • wzrasta znaczenie usług gastronomicznych, kulturalnych i turystycznych, w efekcie coraz zamożniejszego społeczeństwa
  • pojawia się bezrobocie technologiczne

Zróżnicowanie udziału usług w tworzeniu PKB
skanowanie0008.jpg